Muziek is een reeks van trillingen in een bepaalde volgorde.
Deze trillingen kunnen bij de mens emoties oproepen, die we als prettig kunnen ervaren.
Soms kan muziek ons zo heftig raken, dat we er erg blij van worden, of juist verdrietig, omdat het emoties oproept uit het verleden.
Muziek kan voor bepaalde mensen soms zo mooi zijn, dat ze huilen van geluk.
Een dansavond met muziek die jij mooi vind, waar je ook kan dansen, werken als een medicijn tegen allerlei klachten, vooral psychische klachten.
Je kan helemaal ' kopje onder gaan ' in de muziek en er bijna door in trance raken.
Dit is een uitermate prettige ervaring en ja, het is heel erg goed voor je!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Muziek is goed voor je.
Maar niet alle muziek, maar met name klassieke muziek en zeker ook niet allemaal, Mozart staat met stip bovenaan. Het luisteren naar zijn muziek kan de hersenactiviteit tot wel 60% verbeteren!
Het wordt vaak gezegd: de muziek van Mozart maakt je slimmer. Dit is een (niet-helemaal correcte) popularisatie van een principe dat ooit is onderzocht en bekend is geworden als het “Mozart-effect”. Echt slimmer wordt je niet van de muziek van Mozart, maar het is wel meermalen beschreven en onderzocht dat mensen bepaalde taken beter kunnen uitvoeren nadat ze naar muziek van Mozart hebben geluisterd. Dit zou kunnen komen omdat deze muziek je geconcentreerder en ontspannener maakt.

Ook bij planten werkt dit: die gaan bij harde muziek (zoals heavy metal) eerder dood en groeien minder snel dan planten die klassieke muziek te horen krijgen.
Persoonlijk denk ik dat fans van heavy metal zich juist goed voelen bij harde muziek, maar dit terzijde.
SimonV
10 jaar geleden
Alles wat je hersenen activeert is goed voor je hersenen.
Net als alles wat je spieren activeert is goed voor je spieren. (En voor je hersenen, want die besturen je spieren.)
Muziek activeert je hersenen ook. Zie de link naat een aantal colleges.